Maracon: Ropeimprokisa / RPG Championships

Ropetuskisa (KevätMaraconeissa)

Roolipelaaminen on - kuten monet tiedämme - täynnä hupaisia ja jännittäviä hetkiä, esimerkkejä ihmistajunnan luovuudesta ja kosmoksen armottomasta epäreiluudesta. Tätä hienoutta juhlistaa CRYOn ensimmäinen ropetuskisa.

Kuvio on varsin yksinkertainen: kisaan voi osallistua kolmen hengen joukkueissa, jotka toimivat peliporukkana noin viiden minuutin ajan. Alussa ryhmälle heitetään kattavasta ropeklishe-taulukosta kolme hahmoa, paikka, tilanne ja "GM Special"-häröelementti. Näiden pohjalta peliryhmä voi hetken valmistelun jälkeen kehittää roolipelitilanteen, eli omaksua sattumanvaraiset hahmot omikseen ja sijoittaa ne paikkaan käsittelemään tilannetta. Noppia, kirjoitusvälineitä, kirjoja sun muuta pöytäroolipeliin kuuluvaa saa luonnollisesti käyttää halunsa mukaan. Pelisysteemi on vapaa mutta ei pakollinen.

Pelitilannetta arvioi kolmen "pelinjohtajan" tuomaristo, pelinjohtajille tyypillisellä mielivaltaisella oikeudenmukaisuudella. Laiskoja pelinjohtajia kun ovat, niin he eivät puutu pelin kulkuun muuten kuin pelaajien pyynnöstä (ja pelaajien vastuulla). Arviointikriteereinä ovat pelaamisen jouhevuus, mielekkyys ja tietenkin viihdyttävyys.

Perinteisen, kiinteän pisteytysjärjestelmän sijasta, roolipelien oikukasta luonnetta ylistääksemme, kukin tuomari antaa haluamansa kokoisen nopan (d4-d12) peliryhmälle. Kun viimeinen ryhmä on arvioitu, ryhmät heittävät saamiaan noppia. Korkein yhteistulos voittaa palkinnon. Jotta kukaan jäisi täysin nuolemaan näppejään, kukin ryhmä saa nopat omikseen.

************

Roleplaying Championships (every SpringMaracon)

Roleplaying games are full of such moments of humour and excitement that encapsulate the essence of both human creativity and cosmic injustice. To celebrate this, CRYO brings you their first ever roleplaying contest.

The contest is simple: participants enter in groups of three to perform as a roleplaying group for about five minutes. Each team starts with a set of randomly generated gaming cliches of three characters, a setting, a situation, and a "GM Special" (a particularly random element). Each group is given a moment to prepare for playing a scene using these elements; ie. to make the characters their own, place them in the setting to tackle the situation. Dice, pens, paper, books, and any other common tabletop RPG trappings may be used, of course. Which - if any - game system to use is up to each group.

The game scene will be judged by a panel of three "Game Masters", with all the arbitrary sense of justice the title entails. Being particularly lazy GMs, they will not interfere with the game itself, except by the request (and responsibility) of the group. The GMs judge the game by its smoothness, content and entertainment value.

To highlight the fickle nature of RPGs, each judge will reward each group with a die (d4-d12) instead of ranks or points. When all groups have been judged, they roll their dice, and the highest total score wins. No matter how a group is placed in the end, they get to keep their dice.

NOTE: Groups may use any language they please, but should keep in mind that the GMs' scoring may be extra unpredictable in other languages than Finnish or English (the two native languages of the Finnish gamer)